Üzemeltetésről általában

 

Ez a pár gondolat azoknak szól, akik jelenleg szakmai segítség hiányában a maguk erejéből igyekeznek megoldani akár egy új iroda felszerelését számítógépekkel, akár a meglévő informatikai környezet fejlesztését, vagy optimalizálását, esetleg felmérését.

Amennyiben egy cégnél az informatikai rendszer többet jelent 1-2  számítógépnél amiről számlákat nyomtatnak,  ott előbb-utóbb felmerül az igény, hogy legyen olyan személy aki átlátja a rendszert, és szükség esetén meg tudja mondani, mi a teendő, esetleg elvégezni is képes azt. Az alábbiakban arról lesz szó, hogy egy informatikai rendszernek milyen alkotó elemei vannak, illetve hogyan épül fel egy jól működő rendszer, ami hatékonyan segíti a munkát.

Egy cég életében a mindennapok munkavégzése során a legfontosabb eszközöknek azokat a berendezéseket tartjuk, melyekkel dolgozunk, és a munka során a cégnek bevétele keletkezik. Ez többnyire mindaddig így van, amíg valami gépi meghibásodás, vagy emberi hiba folytán adatvesztés nem történik. Ilyen esetben aztán kiderül, hogy a háttérben voltak-e olyan megoldások, melyek ezekre az esetekre nyújtanak megoldást. Az alábbi felsorolásban a bal oldalon látható azoknak a komponenseknek a listája, ami általában eszünkbe jut egy informatikai rendszerrel kapcsolatban, a jobb oldalon pedig azoké melyekre szerencsés esetben nagyon ritkán van szükség.


  • Hardver
  • Windows XP/Vista/7/8
  • Office 2000, XP, 2003, 2007, 2010, 2013
  • Pénzügyi szoftver
  • Nyomtató
  • Hálózat
  • Internet
  • E-mail

  • Biztonsági mentés
  • Központi adattárolás
  • Hibatűrő megoldások
  • Szoftver leltár
  • Archiválás
  • DRP – Üzletfolytonossági terv


A jobb oldali lista utolsó eleme tulajdonképpen minden informatikai rendszer tervezése során fel kellene, hogy merüljön, ugyanis  az üzelti igények pontos ismerete nélkül bajosan lehet optimális IT infrastruktúrát kialakítani.

Tervezés

Az informatikai rendszerben a legköltségesebb komponensek a munkaállomások, a szerverek, illetve az ezekhez kapcsolódó szoftverek.  Átgondolt tervezés nélkül lefolytatni egy beszerzési procedúrát nem feltétlenül a legjobb ötlet, sok a buktató a versenyorientált, ügyesen marketingelt piacon.

A legideálisabb helyzet az amikor pontosan lehet tudni, milyen fejlődésre lehet számítani az elkövetkező 3-4-5 évben, ugyanis nagyjából ennyi a csereperiódusa az informatikai eszközöknek. Ha nem számolunk az üzleti fejlődéssel a beszerzés során, akkor akár 1-2 év után kiderülhet, hogy a meglevő infrastruktúra nem alkalmas a megnövekedett igények kiszolgálására. Ilyen esetben újabb beszerzésre lehet szükség amihez a meglevő rendszer átalakítási munkadíja is párosul.

A tervezés egyik fontos része tehát, hogy helyesen felmérjük az informatikai rendszerrel szemben támasztott kapacitás igényt. A következő, legalább ennyire fontos kérdés, hogy milyen kiesési időt visel el az üzletmenet. Vannak cégek ahol ez az idő akár egy hónap is lehet, míg máshol a fél óra is fájdalmas anyagi kiesést eredményez. Az üzletfolytonossági terv elkészítése során kialakul egy kép az egyes informatikai szolgáltatások fontosságáról, ami a kapacitási igényekkel összevetve már egyértelmű irányt mutat a kialakítandó infrastruktúrával kapcsolatban.

Üzemeltetés

Amikor üzemelő rendszerről beszélünk, továbbra is fontos a tervezés.

Teljesítmény figyelés

Ha elkészült az új rendszer, érdemes az üzemi terhelést rögzíteni, amit majd össze lehet vetni egy időszakos mérési eredménnyel. Így igazolható, hogy megfelelő volt-e a kapacitás tervezés, illetve hibajelenség, lassúság esetén is adhat támpontot.

Katasztrófa terv

Érdemes előre megtervezni a teendőket munkaállomás, vagy szerver meghibásodás esetére. Ha van katasztrófa elhárítási terv, annak a működőképességéről legalább egyszer nem árt megbizonyosodni, a próbáról jegyzőkönyvet készíteni.

Takarítás

 Évente egyszer általában szükséges a gépek takarítása, amit érdemes lehet a szabadságolások idejére ütemezni.

Szünetmentes tápegység

Nagyon hasznos lehet, ha legalább a fontosabb berendezések el vannak látva szünetmentes tápegységekkel. Ezek nem csak áramkimaradás esetén jelentenek segítséget, de hálózati túlfeszültségtől, áramingadozásoktól is megvédik a berendezéseket. A szünetmentes tápegységekben az akkumulátorok kapacitását évente ellenőrizni célszerű, hogy biztosan lehessen tudni, szükség esetén képes-e árammal ellátni a gépeket amíg azok adatvesztés, illetve károsodás nélkül le tudnak állni.

Biztonsági mentés

Ha van kialakított biztonsági mentés, az még nem teljesen megnyugtató, naponta meg kell bizonyosodni arról, hogy működik is, különben kellemetlen meglepetés érheti az embert.

Adatgazdálkodás

A cég adatvagyonának növekedése is okozhat problémát, ha egy kellemetlen pilanatban kiderül, hogy elfogyott a tárhely. Rendszeres ellenőrzésekkel előrevetíthető, hogy mennyi időn belül válik szükségessé tárhelybővítés, vagy archiválási megoldás kialakítása.

Ha a fenti témák felkelteték az érdeklődését, és szüksége lenne további tanácsokra, küldje el kérdését e-mailben, vagy írjon a Kapcsolat menüpont alatt található üzenőfelület segítségével.


Vissza
 
  SmartHand Informatika © 2011 | Minden jog fenntartva! Created & powered by: Domoart